Kurs, eller opplæring, eller kompetanseheving eller…..?

Kurs, eller opplæring, eller kompetanseheving eller…..?

”Vi må sende ham på kurs så han lærer seg …..!” ”Jeg vil gjerne gå et kurs, så jeg blir oppdatert i faget” ”Vi må satse på kompetanseheving”  ”Et management-kurs vil gjøre meg til en bedre leder!”   Hvordan lage opplæringsprogram som gir resultater! Er det...

les mer
Konkrete tips for tilbakemeldinger!

Konkrete tips for tilbakemeldinger!

I mitt forrige blogginlegg skrev jeg om konstruktive tilbakemeldinger, og lovte å komme tilbake med mer konkrete tips i neste innlegg. Her kommer det: Tipsene under gjelder for trinn 2 og 4 i malen jeg beskrev i forrige blogginnlegg, nemlig der hvor den som gir...

les mer
Den misfornøyde kunde som ressurs!

Den misfornøyde kunde som ressurs!

”Takk for at dere sa fra”, sa ekspeditøren på Shell på Lygnasæter, og begynte straks å rydde i isboksen. Vi hadde kjøpt vårens første is; kroneis med jordbær. Satt i bilen, tok av papiret og smakte. Det smakte ikke godt. Den hadde ligget for lenge, eller med for høy...

les mer
Bli bedre i møter!

Bli bedre i møter!

Møter er ofte nødvendige for å få gode beslutninger, god involvering og god fremdrift. Men mange opplever at det er for mange møter, at de bruker for mye tid i møtene og at møtene delvis er bortkastede. Og da kan både medarbeidere og ledere lett begynne å lure på om...

les mer
Slik får du suksess i forhandlinger

Slik får du suksess i forhandlinger

5 suksesskriterier i forhandlinger.   Noen forhandler sjelden. Andre forhandler ofte. Og kanskje er det noe som forhandler for ofte? Les videre, og du finner  suksessoppskriften for forhandlinger. Noen enkle momenter; ingen rakettforskning. Men det skjuler seg...

les mer
Slik blir du bedre

Slik blir du bedre

Du ønsker å bli bedre i jobben din! Spørsmålet er: Hvordan skal jeg gå frem? Oppskriften er i teorien enkel og velkjent.  Den er blant annet kjent fra idrett, musikk, teater og fra fagutdanning. Men praksis krever en del innsats av deg.   Når jeg stiller folk...

les mer
Derfor skal du involvere

Derfor skal du involvere

Det skal være så bra å involvere, hevdes det. Hva kan jeg oppnå ved å involvere mine medarbeidere, mine kunder eller mine forhandlingsmotparter, lurer kanskje du på? Å involvere er en sterk måte å påvirke andre mennesker på. Ved å involvere øker dine muligheter til å...

les mer
Share This